Към съдържанието


Снимка

Почивка и разнообразие- основни фактори в обучението на ловното куче


  • Заключена тема Тази тема е заключена
Няма други мнения в тази тема

#1 mir777

mir777

    Ловец

  • Администратор
  • 3618 Мнения:
  • Име:Минко
  • Оръжие:Фотоапарат със светкавица
  • Куче:Няколко
  • МПС:Джип
  • ГрадТроян

Публикувано 23 септември 2013 - 10:02

             Почивка и разнообразие-основни фактори в обучението на ловното куче

 

Здравейте ,уважаеми читатели.В специализираната литература свързана с обучението на ловните кучета четем за различните начини и методи за обучение.Там можем да открием до най-малки подробности това ,което ще ни е от голяма полза в бъдещата работа с нашия помощник в лова,както и необходимите помощни средства , гарантиращи ни по-големи успехи в обучението.За съжаление в подобни специализирани ръководства ,както и между хората желаещи сами да обучат своето куче, така да се каже табу темата за почивката и разнообразието и тяхното положително влияние в процеса на обучението.С материала ,който следва, ще се опитам максимално ясно да обясня значението на тези фактори и тяхното практическо приложение.Смятам за необходимо да уточня, че тук под почивка ще имам предвид нервната система на кучето.

  За да имаме положителен ефект в обучението , ние в по-голяма или по-малка степен натоварваме нервната система на кучето.Ако това натоварване е с голяма продължителност/ 1-2 месеца/ и с голяма интензивност,съществува реален риск от претоварванена нервната система.Това от своя страна може да доведе до необратими здравословни проблеми ,както и до такива късаещи психиката на кучето.Тези здравословни и психически увреждания доста често обесмислят целия процес на отглеждане и обучение.Много често ,такова куче става негодно за лов.В следствие на претоварената нервна система кучето започва да слабее-появява се липса на различни вещества,които са от изключително важно значение за нормалното функциониране на целия организъм- витамини ,минерални вещества,аминокиселини и др.Претоварването на нервната система,отключва нежелани поведенчески прояви-страхливост,недоверие,липса на интерес към дивеча и т.н.За да избегнем или сведем до минимум подобен риск,трябва винаги да имаме предвид фактора почивка и да го прилагаме в процеса на обучение.Едно от полезните неща ,които можем да направим е да прибегнем до употребата на съответните хранителни добавки, когато периода на обучение не е с голяма продължителност и интензивност- заучаване на една команда например.Присъствието в дневния режим на подобни добавки, стимулира имунната система,повишава обмяната на веществата и въздейства положително върху целия организъм на кучето.В случай,че предстой по-дълъг период на обучение с висока инензивност освен употребата на хранителни добавки, е нужно да прибавим и фактора почивка.Тук имам предвид следното:Ако започнем ежедневни тренировки,изисквайки от кучето прецизно изпълнение на командите и висока концентрация,много скоро то ще започне с нежелание да реагира не само на всяка отделна команда ,но и на контакта с нас.Тъй като целим точно обратното,съответно трябва да подходим различно.Да кажем,че в следващите седем дни ще учим нашето куче на командата “Седни” .При всяко занимание работим активно в тази насока, но два от тези седем дни трябва да са почивка.Например:В понеделник и вторник извеждаме кучето и го обучаваме.В сряда също излизаме ,но вместо да започнем с обучението –оставяме на спокойствие кучето да си играе ,да разучава различните миризми.По възможност в дните на почивка е добре да сменим мястото ,където обикновенно работим с кучето.За да може нервната му система да се възстанови напълно не трябва да изискваме от кучето изпълнение на каквито и да е команди.Просто излизаме на разходка с кучето и се въздържаме от всякакви команди.Естествено ако то дойде при нас –ще го погалим,ще си поиграем с него.След това в четвъртък и петък отново продължаваме с отработването на командата “Седни”като събота или неделя пак ще почиваме.По време на почивката ,кучето не е напрегнато,не идва при Вас защото сте го извикали , а защото има нужда от Вашата подкрепа и добро отношение.Уважаеми читатели, подобен начин на обучение Ви гарантира постоянен интерес на кучето Ви към тренировките.Освен това, така изкграждате връзка на взаймно доверие.Както вече знаем тя от изключително голямо значение в обучението и лова с кучето.

  Другото важно нещо в обучението е разнообразието.То също е важен фактор в обучението на кучето ,късаещ желанието  с което то се отнася към обучението,а оттук и резултатите.Примера ,който ще дам отново е свързан с командата “Седни”- да кажем ,че през следващата една седмица обучавам кучето си по следния начин: коленича отдясно на кучето и с дясната ръка хващам нашийника му,а лявата поставям върху крупата.Едновременно с изговарянето на “Седни” с дясната ръка плавно дърпам назад и нагоре ,а с лявата натискам надолу ,докато кучето не заеме седнало положение.Поощрявам правилното изпълнение с похвала и даване на лакомство/гранула/.През втората седмица уча кучето на същата команда, но този път стоя пред него и държа гранулата малко над нивото на очите му.Произнасям “Седни”и движа гранулат към тила на кучето, за да го предизвикам следейки гранулата в ръката ми да седне.Поощрявам правилното изпълнение на командата.  Ето как с два различни начина постигам изпълнението на една и съща команда без да отегчавам кучето.Естествено мога да комбинирам или редувам двата начина и в една транировка например.Ако нашето куче , може да апортира, но искаме да го научим да прави това от вода, също можем да използваме няколко вариянта.Единия е като хвърлим апорта във водата ,но близо до брега ,така че да не се налага то да плува.След като кучето добие увереност  можем да хвърлим апорта в дълбокото.Ако учим кучето да апортира от вода през лятото, можем да влезем във водата заедно с него- предвид факта че то ни има огромно доверие,бързо ще ни последва.

Личния ми опит в обучението ме е убедил в удачността на следното: за да не принуждавам кучето ,а така да натоварвам излишно нервната му система в обучението му да апортира от вода действам така-извеждам кучето и отивам на предварително избрано от мен място- в моя случай малък язовир.Освен “ученика” вземам и другото мое куче ,което чудесно апортира от вода.Завързвам  близо до водата младото куче, и започвам да хвърлям апорта във водата ,като взеки път щом възрастното ми куче го донесе при мен аз не щадя похвалата си .След известно време освобождавам завързания “ученик” и хвърлям апорта във водата ,оставяйки да го донесът и двете кучета.Друг вариянт е като ползвам помощта на колега ловец, който притежава куче апортиращо от вода.Тук работя по следния начин- колегата държи моето куче , а аз хвърлям апорта за да го донесе неговото и съответно го поощрявам.Играя си и се радвам на наговото куче ,за да накарам моето да търси подобно отношение .Благодарение на ревността отработвам апорта на моето куче ,без да прибягвам до каквато и да била принуда.При обучението на ловни кучета ,винаги когато е възможно предпочитам да ползвам подражанието и ревността , вместо да принуждавам кучето да изпълни конкретната команда.

Уважаеми читатели, обучението на ловното куче е деликатен процес .За да  постигнем по-добри резултати  е необходимо да знаем ,че според типа на нервната система на конкретното куче се изпира съответния метод на обучение.След като сме го избрали е необходимо да използваме почивката и разнообразието активно в този процес.Искренно се надявам с този материал да Ви помогна да внесете свежест в ежедневните тренировки и да постигнете по-добри резултати в обучението на Вашето ловно куче.

 

[color=#FF0000;][font="arial;"]Статията е предоставена на форума lovecbg.com от [/color][/font][color=#FF0000;][font="verdana;"]Георги Захариев[/color][/font]






0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни

Change Theme!